Langkau ke kandungan utama

RUTIN JUMAAT DI INTERSABER


kadang-kadang
bila ada masa dan peluang
perasaan nak mengimarahkan JUMAAT
tu datang dalam diri
gagahkan juga diri untuk
mengisi hari yang penuh mulia nie
tapi
kadangkala tinggal sekerat jalan
jarang dapat dihabiskan surah kahfi 

buat aku rindu pada 
rutin jumaat di Intersaber
bila mana pada masa itu
Alhamdulillah
boleh dikatakan jarang aku tertinggal
untuk membaca surah kahfi
lagi2 bila mana
sesi sebelum Zuhur
adalah tadarus beramai-ramai
membaca surah kahfi
bersama budak-budak dorm
mula2 memang agak liat
kadang2 cuba jugak untuk tuang
tapi
bila auranya sentiasa ada
jadi satu kebiasaan

rindu untuk buat halaqahkecil
bersam budaak-budak dorm
masing2 dengan feel sendiri
ada yang mendengar sambil terangguk-angguk kepala
ada yang sampai tertidur
dan tidak kurang juga
yang membaca pun kadang2 sampai hilang suara

tapi itulah antara
saat yang paling aku rindu
kadanhkala terdetik juga hati untuk mengatakan
aku rindu saat tarbiyah itu aku lalui
dan kini saat ini
aku tersenyum pahit
karna tak pernah aku sangkakan
aku pernah melalui satu fasa 
yang sangat bermakna

enough said with that moments
kebetulan kerajinan datang dalam diri
malas nak mengedit
just direct copy and paste dari blog : MUZIR WORDPRESS

       Surah al-Kahfi mempunyai 110 ayat.  Ia merupakan surah Makkiyah.  Di dalamnya terdapat mesej-mesej aqidah yang didatangkan sebahagiannya dalam bentuk cerita. Antara cerita atau penjelasan kisah yang dibawa di dalam surah ini ialah tentang kisah beberapa pemuda Ashabul Kahfi yang mempertahankan aqidah mereka tatkala diburu oleh pemerintah yang zalim, kisah si kafir yang memiliki dua kebun dan sahabatnya seorang yang beriman kepada ALLAH, kisah Nabi Musa dan Khidir, dan kisah Dzulqarnain membantu kaum yang berhadapan dengan masalah yang ditimbulkan oleh Yakjuj dan Makjuj.

        Surah ini juga mengajar ummat Islam agar apabila berjanji, hendaklah mengatakan “in sha’ ALLAH”.  Ia suatu kalimah yang sangat penting.  Antara asbab turunnya beberapa ayat di dalam surah al-Kahfi ialah kerana Nabi sallAllahu `alaihi wasallam ditanya oleh orang-orang musyrik tentang 3 perkara iaitu kisah Ashabul Kahfi, kisah Dzulqarnain dan tentang ruh.  Namun, wahyu tidak turun kerana Nabi sallAllahu `alaihi wasallam tidak menyebut “in sha’ ALLAH” tatkala berjanji untuk menjawab tiga persoalan tersebut.  Selepas beberapa ketika dan agak lama menunggu wahyu, akhirnya turunlah ayat yang menyuruh Nabi sallAllahu `alaihi wasallam menyebut “in sha’ ALLAH” tatkala berjanji, diturunkan sekali jawapan-jawapan dari ALLAH tentang 3 persoalan tersebut.

          Terdapat beberapa kelebihan khusus yang telah disebut oleh Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bagi sesiapa yang membaca surah al-Kahfi.  Antara kelebihannya ialah pengampunan dosa di antara Jumaat dengan Jumaat jika dibaca pada hari Jumaat dan dijauhi fitnah al-Masih ad-Dajjal jika menghafal 10 ayat terawalnya.

1.  Abu Sa`id al-Khudri radhiAllahu `anhu beliau berkata bahawa Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam bersabda:
“Barangsiapa membaca surat al-Kahfi pada hari Jumaat, maka ALLAH terangi ia dengan cahaya di antara dua Jumaat.”  
(HR al-Hakim dan Baihaqi, disahihkan oleh al-Albani)

2.  Daripada Ali yang meriwayatkan daripada Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam, Baginda bersabda yang maksudnya:
“Barangsiapa membaca surah al-Kahfi pada hari Jumaat, nescaya dirinya terpelihara hingga lapan hari, daripada segala fitnah yang melanda, dan jika keluar Dajjal sekalipun, dia akan terpelihara daripadanya.” 
(Al-Dhurr al-Manthur oleh al-Suyuti 5:355)

3.  Daripada Abu al-Darda’ bahawa Nabi sallAllahu `alaihi wasallam telah bersabda yang maksudnya:
“Barangsiapa yang menghafaz sepuluh ayat daripada awal surah al-Kahfi, pasti terlindung daripada dajjal.” 
(HR Muslim 809)

sekadar renungan khusus buat tuan punya blog
dan kalau ada yang sudi membaca
kalau kebetulan hari jumaat
apalagi, cepat2 ambil wudhu'
tinggalkan sekejap laptop/komputer/smartphone
dan yang seangkatan dengannya
ambil nashkah Al-Quran
cari Surah Kahfi and start RECITE IT
JOM KITA IMARAHKAN JUMAAT



Catatan popular daripada blog ini

PALAPES

PALAPES.....
apakah itu.. seekor binatangkah atau nama makanan yang sangat enak
actuallty PALAPES is standing for Pasukan Latihan Pegawai Simpanan
and i had joined PALAPES UDARA or its comercial name is Air Force
Palapes di Usm terdiri daripada tiga jenis iaitu Palapes Darat, Palapes laut
dimana kedua-duanya berpusat di USM campus induk
manakala Palapes Udara pula berpusat di USM campus kejuruteraan
kenapa aku terpikir nak masuk yek...
actually since aku kat matriks lagi
aku dah pasang angan2 nak join Palapes ni
yelah seronok mendengar cerita dari Cikgu Fadhilah
tambahan pula pelbagai perkara baru aku boleh balajar
before aku disahkan senagai salah satu ahli Palapes
pelbagai prosedur yang perlu dilakukan
yalah palapes nih bukan calang2 skuad
dengar nama penuh pun ngerikan betul tak....
selepas menerima surat panggilan
kami diminta hadir ke kompleks sukan
untuk menjalani ujian kecergasan
alah macam ujian yang kita selalu buat dekat sekolah time PJ dulu
nasib baiklah aku baru ba…

COLLATERAL LIGAMENT TEAR : PATIENT'S GUIDE

A Patient's Guide to Collateral Ligament Injuries Introduction The collateral ligaments are commonly injured parts of the knee. An injury to these ligaments usually involves a significant force, such as a fall while skiing or a direct impact to the side of the leg. This guide will help you understand where the collateral ligaments are locatedhow a collateral ligament injury causes problemshow doctors treat the condition Anatomy Where are the collateral ligaments, and what do they do? Ligaments are tough bands of tissue that connect the ends of bones together. There are two collateral ligaments, one on either side of the knee, that limit side to side motion of the knee. The medial collateral ligament (MCL) is found on the side of the knee closest to the other knee. The lateral collateral ligament (LCL) is found on the opposite side of the knee. Together, the collateral ligaments also work with the posterior cruciate ligament (PCL) to prevent excessive motion of the tibia posteriorly…

OPTICAL COMBUSTION ENGINE~~~~ A BRIEF INTRODUCTION

1.INTRODUCTION  Figure 1 : Optical Single Cylinder Engine Internal combustion (IC) performance is one of the important aspects in automotive industry. The higher the IC performance, the powerful the engine car to be, therefore cause the higher request between the lovers of high performance cars. However, engineers had faced lots of problem in the way to determine the exact and more accurate performance of IC engine. These problems happen due to lots of factor such as the material that IC engine made of from. The IC engine is made of from all-metal materials and this prevent engineers to gain a detailed insight of the mixing, combustion and emissions formation processes occurred in the cylinder of IC engine. Therefore, the Optical Engine has been introduced as the improvement to the original system. High-speed imaging combined with the optical access provided by a optical engine offer the ability to directly image and compare ignition and combustion phenomena of internal combustion engin…

I'm OFFICIALLY 22

im officially 22 years old now i seriouslt did not know what to feel its not like during my ten years ago where im feeling excited to celebrate my birthday nowafay im not felt it anymore its felt like a normal day where i need to do my chores and also need to solve my life's problem
well then if i think back that I already 22 it make me realize there are lots of things that I need to do and need to accomplish if i make my mother as my benchmarking im still far away to get at a same level like her at least my mother when she's 22 she had found her other half means she already married with my father
meanwhile, im still nowhere im still finding the purpose of my life still try to rule out myself and im still far away from finding the other half of me
22 its like a magic number where ur think that u are big enough to make a big decision for ur life but u know deep in ur heart u still confused with ur choice
22  make me think harder than before lots of my friend already have their…

PANTUN CINTA ~~ CILOK FROM MY TWEET

berhias tandu daun selasih raja dewata megah berarak kemarau rindu menghakis kasih goyahlah cinta dicumbu jarak
pena dilarik mengukir kalam kalam ditulis atas suasa wahai angin sampaikanlah salam salam rindu curahan rasa
tumbuh tinggi pohon akasia singgah kelana memahat kenangan pemilik cinta biarlah rahsia silalah tunngu kiriman undangan
Tengah menggeledah arkib twitter, terjumpa pantun ini Kalau dikenang balik, terasa lawak dan kelakar. Waktu tu rasanya tengah jakun lagi dengan twitter. Tak sah kalau tak sehari mengtweet. 
Tak pasti pantun ini tentang apa dan siapa. Tapi bila check tarikh, macam dekat dengan waktu PADU. So, maybe semangat berpantun tiba-tiba datang berdamping. 
Aku rasa mesti waktu tu, follower aku banyak yang muntah hijau. Aku pun sekarang bila baca balik pantun ni, rasa nak hentak kepala kat meja ja. It's so cheesy.