Langkau ke kandungan utama

MEMOIR PADU 2013 : DARI TRANSKRIAN KE KOTA BHARU


dari transkrian ke kota bharu
perjalanan yang ditempuh bukanlah sekejap
perjalanan yang ditempuh bukanlah mudah
tidak tahu sama ada kami dikira bernasib baik atau tidak
kami diletakkan di dalam van
jujurnya, agak selesa kerana sedikitnya bilangan yang naik
membolehkan aku berlatih sendirian
dan mencari ilham membuat pantun persediaan
mana tahu kami dapat melepasi pusingan kelayakan
cuma agak ralat kerana seorang teammate
ditempatkan didalam bas dan bukan bersama kami
molek kiranya untuk masa hadapan 
kami diletakkan di dalam kenderaan yang sama
jadi bolehlah masa yang panjang digunakan sebaiknya
untuk lebih mengenali antara satu sama lain
untuk lebih mengeratkan lagi keserasian antara kami
jujur ada antara kami yang masih malu dan segan antara satu sama lain


dari transkrian ke kota bharu
perjalanan kami merentas empat negeri
pulau pinang-kedah-perak dan akhirnya kelantan
dalam perjalanan kami singgah sebentar merehatkan diri
menunaikan solat asar
kenderaan juga perlu berehat 
untuk mengisi tangki minyak yang hampir kering
dan aku juga sempat membeli goreng-gorengan
sebagai alas perut dalam perjalanan
kenderaan kami agak meriah
gelagat tiga jejaka yang menghiburkan mengisi suasana
dalam kenderaan kami
pelbagai kerenah mereka walaupun letih dilayan
tetapi menghiburkan hati yang gelisah
berdebar menunggu hari esok yang akan menyaksikan 
pelbagai kenangan dan sejarah dicipta

setelah menempuh perjalanan panjang hampir 8 jam
akhirnya kami tiba ke kampus kesihatan kota bharu
sampai ke destinasi pula
pelbagai kerenah, gelagat dan situasi 
datang menguji kesabaran
dan jujur malam itu
air mata ini mengalir kerana pelbagai sebab
situasi yang terjadi memang aku mengerti 
kadangkala tidak dapat dielak
tetapi sekadar luahan dan pesanan buat bakal2 
adik-adik yang akan memimpin
jangan gelabah
sebab kalau anda gelabah
semua peserta yang anda uruskan pun akan gelabah
berfikir dulu sebelum bertindak
pastikan dahulu semuanya
pastikan di mana tempat penginapan sebelum anda menurunkan perserta
kesian mereka terpaksa berulang alik membawa barang 
yang bukan ringan 
bukan salah mereka membawa bagasi yang berat
anda kena mengerti
kita datang ke suatu tempat yang asing
pastilah pelbagai perkara dan barang perlu dibawa
tahu kepentingan
tahu apa yang diperlukan dahulu
bukan minta diberi perhatian lebih
cuma perasaan pada malam itu amat harap 
agar anda mengerti dan memahami
keadaan mental dan fizikal kami yang perlu 
bersedia di awal dini hari lagi
dan rancanglah dengan teliti perjalanan kita
kita berjalan jauh
fikirkanlah dari segala aspek termasuk kebajikan peserta
bukan semuanya punya sahabat yang boleh membawa mereka keluar
membeli makanan
memang segala sesuatu program itu pasti
 ada khilafnya dari pihak pengurusan
tetapi biarlah ianya sampai di sini
catatan memoir yang dikarang
sekadar nota kaki buat yang berkenaan 
mana tahu ada yang sudi membaca picisan rasa ini


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

GOOD LUCK MY SISTER ON YOUR SPM

Dear my sister Najihah, I wish you the best for your SPM;s results. Whatever the result is, never lose faith A good results in SPM  as the people said is the good start for a better future but frankly speaking, its NOT a good results will not guarantee a good future because what FUTURE hold for you is still a SECRET that keep by the ALMIGHTY So, dear sister I wanna you to keep your head held high never compare the results with others whatever it is your result especially don't compare it among the siblings every one of us have their own hurdles and destiny and a reminder to you my dear sister you already decide what is your path do not think about what others get try the best what exactly in front of you do the best but keep in mind try to live your life to the fullest STUDY HARD PLAY HARD  and last but not least, remember always I will always support you you may think that I try to get you into something but I wi

BAIT HIKMAH BUYA HAMKA

sekadar perkongsian picisan saat masa terluang perkongsian yang dibuat tanpa rujukan lanjut jadi sekiranya ada kesilapan harap dimaapkan HAMKA bukanlah satu nama asing buat diri ini walau bukan beasal dari keluarga yang ahli sastera tapi diri ini beruntung kerna ulama besar  ini telah kukenali semenjak usia dini lagi beberapa karya pendeknya telah ditelaah  ketika diri masih bangku sekolah rendah lagi dan meningkat usia semakin banyak karyanya semakin aku minati tapi sayang TENGGELAM KAPAL VAN DER WICK masih belum dapat kukhatamkan  kerna sulitnya mencari buku tersebut insyaalah, jika ada kesempatan pulang ke kampung halaman suatu saat kedepan akan ku sempatkan diri menjelajah KOTARAYA MEDAN  untuk mencari kalau-kalau ada buku tersebut dijual  apapun ini hanyalah sekadar perkongsian yang kalau membawa erti harap dimanfaati dan kalau ada kekurangan harap dimaafi

OPTICAL COMBUSTION ENGINE~~~~ A BRIEF INTRODUCTION

1.       INTRODUCTION  Figure  1  : Optical Single Cylinder Engine                 Internal combustion (IC) performance is one of the important aspects in automotive industry. The higher the IC performance, the powerful the engine car to be, therefore cause the higher request between the lovers of high performance cars. However, engineers had faced lots of problem in the way to determine the exact and more accurate performance of IC engine. These problems happen due to lots of factor such as the material that IC engine made of from. The IC engine is made of from all-metal materials and this prevent engineers to gain a detailed insight of the mixing, combustion and emissions formation processes occurred in the cylinder of IC engine. Therefore, the Optical Engine has been introduced as the improvement to the original system. High-speed imaging combined with the optical access provided by a optical engine offer the ability to directly image and compare ignition and combustion phen