Langkau ke kandungan utama

MISS MID : MUET PREPARATION [LISTENING] ~~~~ PART ONE


This just humble tips that I initially wanna share with my lovely sister and her friends. (for convenience , I will refer my sister and her friends as my students from now and onward). This slides I re share as a reference for them and initially taken from my slides when I did some explanation to them in my class. The tips in the slides were summary for what I had experienced and also from some latest input that I got from the expert. For a record, I'm not a teacher because I don't have any certificate but I just had my experiences as a Band 4 scorer in MUET. In addition, the tips I gathered for my students where most of them did not have a proper English education and I try my best to share tips that easily to understand and follow. 

Because I'm afraid that some of my students did not understand the slides, I will try to explain in bilingual for their sake. 


I'm pretty sure that most of my students did not watch this kind of drama because I did not get any response when I show them this slide. Yeah, how silly I am. They are so called 'pondok' and 'arab' students. Why in earth that they will stumble with this kind of drama ? It shows how innocence they are. 


Translation : Saya sentiasa mengingatkan diri saya sendiri bahwa; 
Tidak akan ada satu pun apa yang saya katakan hari ini akan mengajar saya.
Oleh itu, sekiranya saya ingin belajar,
saya mesti melakukannya dengan mendengar. 

The funny part is when I show this slide and I asked them; Who is Larry King ? There were silly answer I heard; He is my grandfather. I also make some silly mistake here. I don't know whether I'm so high with the hot weather or simply forgotten due some error in my medulla oblongata. I had mistaken Larry King with Martin Luther King, Jr and proudly explained to them. OMG. 
So, for my students, please click the name if you wanna know about the person. 


Here, some funny reaction I got. When the guys see Emma Watson, they "istighfar" loudly with their silly faces. I'm kinda wondering actually whether they know or not about this great actress. 


Listening is the first component or paper in MUET. Detail explanations for this paper can be obtain here. The texts in listening test will be playing twice.

Translation : Berfikirlah mendengar seperti satu bentuk meditasi. 
Kosongkan minda dan beri tumpuan sepenunhnya pada pendengaran.

I stumble here when they ask me what it is meditation. I can't find the best way to define it in Bahasa. Meditation is directly translate as "meditasi" in Bahasa. Meditation if refer to Wiki " adalah satu latihan diamana individu melatih minda atau untuk menjadi satu dengan minda. Tujuan utama meditasi adalah untuk mendapatkan ketenangan. Dan sebagai seorang Muslim, keadaan meditasi boleh disamakan dengan keadaan minda dan fikiran kita semasa ingin menunaikan Solah. Lapangkan pemikiran daripada memikirkan hal duniawi dan menumpukan perhatian sepenuhnya pada setiap lafaz ayat dalam solah dan perbuatan dalam solah untuk mengingati ALLAH pemilik segalanya. 


Here, some important actions need to be taken when enter the examination hall. Anda akan diberi masa selama dua minit untuk meneliti kertas soalan. Semasa dua minit itu, baca soalan dengan cermat dan laju untuk mendapatkan gambaran kasar tentang teks yang akan dibaca. If possible, highlight main idea sebagai langkah berja-jaga agar tidak terlepas point. Ini juga akan membantu semasa proses pendengaran. Telinga akan menjadi peka terhadap perkataan atau informasi yang ingin dicari. 


PERINGATAN : DENGAR SAJA AUDIO DIMAINKAN , SILA ANGKAT TANGAN JIKA AUDIo YAN DIMAINKAN TIDAK BERAPA JELAS. DAN JIKA ADA SEBARANG GANGGUAN BUNYI SEPERTI BUNYI MESIN RUMPUT ATAU BUNYI KETAWA DAN BERSEMBANG, SILA ANGKAT TANGAN DAN BERITAHU PADA PEMERIKSA.
 INI ADALAH HAK ANDA

For the first time, cari perkataan yang sama di dalam teks. Cari informasi yang hilang. Gunakan pensil dan tulis semua jawapan yang berkemungkinan. 

Jangan terpengaruh dengan accent yang ada pada audio. Jika boleh, tahan gelak dan fokus pada perkataan bukan gaya atau suara percakapan. Ignore the accent because it will affect your focus. 


Give extra attention when you heard the transitional words. Usually, after this word, there will be some important information. Jika boleh, HAFAL SENARAI TRANSITIONAL WORDS. 
Ini akan membantu untuk fokus pada perkataan yang sepatutnya.  


Jangan panik jika tidak dapat mencari jawapan atau perkataan yang digunakan sangat sukar didengar. Kadangkala, teks yang dimainkan akan menggunakan 'Jargon' yang jarang digunakan dalam kehidupan seharian." Jargon" adalah perkataan khusus yang digunakan dalam sesuati bidang. As an example, engineering term or financial term.
Lapangkan fikiran dan beri perhatian untuk mendengar teks yang selanjutnya. Setiap teks dimainkan mempunyai tahap kesukaran yang berbeza. Dan jangan lupa anda mempunyai peluang kedua untuk mendengar semula teks.

will be continue with PART TWO






Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

SAYA BANGGA NAMA SAYA HAMIDAH !

Coz dah tak berapa betul kepala plus with mata yang tak reti nak tutup nih... mendorong aku untuk buat satu kerja yang boleh dikategorikan tak adanya faedah tapi sebab niat nak sangat mencuba.. so aku dengan bangga dan ragu mengKLIK cik Google and search for HAMIDAH.. and seriously terkejut dengan penemuan aku nih... tapi mulut bertambah senyum.. coz x expect akan found something new.... kelakar tak kelakarlah tapi memang menyejukkan hati dan meriangkan jiwa..heheheheheheh.. The reason adalah kerana I found out that my name which is HAMIDAH also was a name of one city.. betul ker fakta nih..ataupun auta.. jumpa kat WIKIPEDIA kot.... almost 100% right xcept ader someone else try autakan fakta.. itu hamba tolak ketepilah....kat bawah aderlah further explanation but simple... Hamidah  is a village in west-central  Yemen . It is located in the  San‘a’ Governorate .

GOOD LUCK MY SISTER ON YOUR SPM

Dear my sister Najihah, I wish you the best for your SPM;s results. Whatever the result is, never lose faith A good results in SPM  as the people said is the good start for a better future but frankly speaking, its NOT a good results will not guarantee a good future because what FUTURE hold for you is still a SECRET that keep by the ALMIGHTY So, dear sister I wanna you to keep your head held high never compare the results with others whatever it is your result especially don't compare it among the siblings every one of us have their own hurdles and destiny and a reminder to you my dear sister you already decide what is your path do not think about what others get try the best what exactly in front of you do the best but keep in mind try to live your life to the fullest STUDY HARD PLAY HARD  and last but not least, remember always I will always support you you may think that I try to get you into something but I wi

USM VS UTP

alkisah nak jadikan citer... hari nih aku pegi KL ngah elok lepak ngan my family baru teringat HP yang dah lama tak dilihat and biler aku wak check up wau surprise hahahahahahaha aku dapat lak UTP macam daydream jer time baca mesej tuh tapi ntah kenapa aku tak rasa hepi sangat macam tak teruja tak macam masa aku dapat USM hari tuh rasa nak melonjak ke langit jer macam nak menari pun ader gak lepas dapat mesej terus aku call ARIF hahahahaha apa lagi report kat dier dier cam besalah hasut aku pergi situ bukan aku tak tau dier nak sangat aku study kat situ hahahahahha katanya aderlah kawan member... aper beza ker kawan ngan member tapi ntahlah aku tak tau nak kater aper aku macam lost macam orang angau ader gak lepas aku pikir2 rasa2 macam dah dapat petunjuk hahahahahaha isthiharah pun belum dah dapat petunjuk hebat gak daya instint aku nih banyak pro and kontra nya samaada USM atau UTP but frankly speaking IM fallin in love with USM even tak pernah pergi lagi kat situ... tapi in my head